مهمانداران شما را بر اساس چه رفتارهایی قضاوت می‌کنند؟ (قسمت دوم)

در سفرهای هوایی ممکن است از مسافران رفتارهایی سر بزند که باعث رنجش مهمانداران، خدمه پرواز و حتی همسفران شود؛ می‌دانید چه رفتارها و کارهایی از شما در ذهن مهمانداران تصویر مسافر بی‌ملاحظه و شاید بی‌تربیت را می‌سازد؟

مهمانداران شما را بر اساس چه رفتارهایی قضاوت می‌کنند؟ (قسمت دوم)

مهمانداران در طول سال‌های خدمت خود با مسافران مختلفی برخورد دارند. از برخی از مسافران رفتارهای ناشایستی سر می‌زند که ممکن است باعث لبریز شدن کاسه صبر مهمانداران شود. شاید مهمانداران صبور به روی شما نیاورند، ولی برخی رفتارهای مسافران باعث رنجش‌شان می‌شود و در مورد شخصیت آن‌ها هم در دل‌شان قضاوت می‌کنند. در قسمت اول این مقاله برخی از این رفتارهای ناخوشایند را برشمردیم؛ در ادامه سایر کارها و رفتارهای زننده‌ای را که ممکن است باعث ناراحتی مهمانداران و خدمه پرواز شود، مرور می‌کنیم.
اجازه دهید فرزندتان به جاهایی که نباید، برود

هرکسی که سوار هواپیما می‌شود، دوست دارد فضای زیادی در اختیار داشته باشد، حتی کودکان نوپا. اما وقتی والدین، پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها فکر می‌کنند «مشکلی ندارد که اجازه دهند فرزند یا نوه‌شان به هر جایی سرک بکشد»، برای مهمانداران هواپیما همیشه آزاردهنده است.

کودکان نوپا با یک نوشیدنی یا خوراکی در دست در هواپیما می‌چرخند و ممکن است کف هواپیما را کثیف کنند؛ یا حتی امکان دارد مهمانداران یا سایر مسافران متوجه این کودکان نشوند و با آن‌ها برخورد کنند یا پایشان را ناخواسته له کنند. این اتفاق برای هیچ پدر و مادری خوشایند نیست.

توصیه ما: سعی کنید به کودکان‌تان یاد دهید زمانی که سوار هواپیما می‌شوند، سر جایشان بنشینند، مگر اینکه نیاز به رفتن به سرویس بهداشتی داشته باشند.
عوض کردن پوشک بچه روی سینی که مقابل صندلی‌ قرار دارد

April Masini، کارشناس تشریفات و ضوابط اخلاقی، دیدگاه‌های منحصر به فردی در مورد کارها و رفتارهایی که مردم در پروازها انجام می‌دهند، دارد. او می‌گوید یکی از آزاردهنده‌ترین رفتارهایی که او در هواپیما شاهدش بوده است، عوض کردن پوشک بچه روی سینی‌هایی است که مقابل صندلی نصب شده است. او در ادامه می‌گوید:

زمانی که والدین می‌خواهند پوشک بچه را روی صندلی عوض کنند، بوی بدی در کل فضا می‌پیچد.

او توصیه می‌کند:

برای جلوگیری از بروز چنین شرایطی، بهترین و مودبانه‌ترین روش این است که کمی قبل از سوار شدن به هواپیما پوشک را عوض کنید و اگر واقعا ضروری بود، به سرویس بهداشتی بروید. یا اینکه از یکی از مهمانداران بپرسید که جای خالی در نزدیک دستشویی وجود دارد که بتوان پوشک بچه را عوض کرد یا خیر.

توصیه ما: عوض کردن پوشک روی سینی مقابل صندلی، آن را به یکی از کثیف‌ترین نقاط هواپیما تبدیل می‌کند. لطفی کنید و پوشک را در دستشویی عوض کنید!
گذاشتن پاها در فضایی که متعلق به سایر مسافران است

دراز کردن پاها در هر فضای در دسترسی، شاید باعث شود احساس راحتی و حتی زرنگی کنید؛ اما مهمانداران هواپیما نمی‌خواهند با چنین صحنه‌ای مواجه شوند یا اینکه بوی پای شما را تحمل کنند. Saehlenou که ۲۹ سال مهماندار Pan Am و United Airlines بوده است، می‌گوید بزرگ‌ترین چیزی که او را اذیت می‌کند، مسافری است که در طول پرواز، پایش را روی دیواره هواپیما می‌گذارد. این کار حتی با کفش هم بسیار زننده است، اما برخی از مسافران به این قانع نمی‌شوند و جوراب‌هایشان را هم درمی‌آورند تا همه به پاهای لخت و بد بوی آن‌ها نگاه کنند!

Gary Arndt، گردشگر و عکاس سفر، می‌گوید:

یکی از آزاردهنده‌ترین رفتارهایی که از مسافران دیده‌ام، درآوردن کفش و جوراب است؛ برخی پاهایشان را روی صندلی مقابل قرار می‌دهند یا حتی پایشان را دراز می‌کنند و در هوا نگه می‌دارند! معمولا مسافرانی با سن کمتر این کار را انجام می‌دهند، اما من چندین بار شاهد چنین رفتارهایی بوده‌ام.

توصیه ما: اگر می‌خواهید بدن‌تان را کشش دهید، بهتر است بلند شوید و چند دقیقه راه بروید. در نهایت اگر پاهایتان را به دیوار یا صندلی مقابل تکیه دادید، لااقل جوراب‌هایتان را درنیاورید!
کوبیدن صندلی به زانوهای مسافر صندلی پشت سر

همه ما دوست داریم فضای زیادی در هواپیما در اختیار داشته باشیم. با این حال با زور و فشار زیاد خواباندن صندلی، فضا را به‌طرز گشفت‌آوری زیاد نمی‌کند. McNish می‌گوید:

در این عصر و زمان، ممکن است جایی برای گذاشتن پا هم وجود نداشته باشد! خواباندن صندلی و کوبیدن آن به پای مسافری که پشت سرتان نشسته است، به امید اینکه کمی فضای بیشتری در اختیار داشته باشید، راه حل مناسبی نیست. Czink، کارشناس تشریفات و ضوابط اخلاقی، می‌گوید:

قبل از اینکه بخواهید صندلی‌تان را بخوابانید، از مسافر پشت سر خود بپرسید که امکان دارد چنین کاری انجام دهید یا خیر.

ممکن است از اینکه فضایی برای گذاشتن پاهایتان وجود ندارد، ناراحت شوید. اما همان‌طور که McNish می‌گوید:

پرواز به حد کافی استرس‌زا است. عصبانی شدن باعث نمی‌شود سریع‌تر به مقصد برسید، پس تلاش خود را بکنید تا در طول پرواز با مردم رفتار مناسبی داشته باشید.

توصیه ما: اگر قصد دارید صندلی‌تان را بخوابانید، لطفا به آرامی این کار را انجام دهید تا زانوی مسافر پشتی را کبود نکنید!
ایستادن در راهرو و حرف زدن با دوستان

در پرواز همیشه نمی‌توانید کنار دوستان یا اعضای خانواده‌تان بنشینید. با این حال، این بهانه خوبی برای ایستادن و مسدود کردن راهرو نیست. همان‌طور که Saehlenou می‌گوید:

مهمانداران از مسافری که در راهرو می‌ایستد تا با دوستان و همسفرانش صحبت کند و مسیر را برای افرادی که می‌خواهند به دستشویی بروند یا مهماندارانی که غذا سرو می‌کنند می‌بندند، خوش‌شان نمی‌آید.

شما فقط می‌توانید توقف کوتاهی کنید و یک روزنامه به دوست‌تان بدهید یا سلامی بکنید. اما وقتی کسی می‌خواهد از راهرو عبور کند، باید راه را باز کنید.

توصیه ما: در پرواز می‌توانید بلند شوید و راه بروید؛ اما حواس‌تان باشد که بقیه می‌خواهند کجا بروند و راهشان را مسدود نکنید.
مزاحم کسی شوید که در حال مطالعه است

مهمانداران هواپیما این وضعیت ناخوشایند را بارها مشاهده کرده‌اند. Masini می‌گوید:

زمانی که مسافر صندلی بغلی فکر می‌کند که کتابی که در دست دارید، دکوری است و شما آن را مطالعه نمی‌کنید، مزاحم‌تان می‌شوند و بارها و بارها سعی می‌کنند با شما حرف بزنند و مدت زمان آرامش‌بخش پروازتان را به یک کابوس بدل کنند.

همین اتفاق می‌توانید زمانی اتفاق بیفتد که چیزی می‌خوانید، به موسیقی گوش می‌دهید، فیلم می‌بینید یا اینکه می‌خواهید چرت بزنید. بعضی از مسافران نمی‌دانند چه زمانی باید ساکت شوند و مهماندارانی که در اطراف‌شان هستند، آرزو می‌کنند که می‌توانستند آن‌ها را ساکت کنند!

توصیه ما: تصور نکنید که هر کسی دوست دارد با شما صحبت کند. همیشه این احتمال را در نظر بگیرید که مسافر کناری‌تان مشغول است و دلش نمی‌خواهد با کسی حرف بزند.
امتناع از بلند شدن از صندلی و اجازه عبور دادن به مسافر کناری

مهمانداران دوست ندارند میان مسافران میانجیگری کنند. بنابراین باید بدانید که وقتی نمی‌خواهید به مسافر کناری اجازه دهید که رد شود و به دستشویی برود، آن‌ها نمی‌خواهند وارد مشاجره و بحث شما شوند. McNish می‌گوید:

در طول سفر مسافرانی را دیدم که انتظار داشتند به جای جمع کردن پاهایشان و اجازه عبور دادن به من، از بالای سرشان پرواز کنم و خودم را به راهرو برسانم!

کسی از چنین وضعیتی خوشش نمی‌آید. اما McNish یادآور می‌شود:

وقتی کسی از این کار امتناع می‌کند، من فقط شانه‌هایم را بالا می‌اندازم و سعی می‌کنم به خودم بگویم این فرد ممکن است مشکل روحی یا حرکتی و پزشکی داشته باشد که من از آن بی‌اطلاع هستم.

توصیه ما: اگر کسی از شما خواست که بلند شوید تا آن‌ها بتوانند عبور کنند و به راهرو بروند، لطفا مودب باشید و از جایتان بلند شوید.

اگر رژیم غذایی خاصی دارید، باید از قبل به شرکت هواپیمایی اطلاع دهید. اگر فراموش کرده‌اید که غذای گیاهی درخواست کنید، انتظار نداشته باشید که خودشان حدس بزنند که شما گیاهخوار هستید! در چنین شرایطی به مهماندار اعتراض نکنید.

Saehlenou می‌گوید:

وقتی مسافری درخواست غذای گیاهی می‌کند و اسمش در فهرست نیست، به آن‌ها توضیح می‌دهیم که برای آن‌ها چنین غذایی آماده نکرده‌ایم. اما این مسافران دوباره جر و بحث می‌کنند.

او به مسافر می‌گوید که در کیفش سیب دارد و می‌تواند به او بدهد. معمولا مسافر می‌فهمد که کارش احمقانه بوده و عذرخواهی می‌کند و می‌گوید نه. اما یک بار مسافری پرسید:

Saehlenou به او گفت که سیب سبز است و او هم سیب را گرفت و خورد.

توصیه ما: اگر رژیم غذایی خاصی دارید، از قبل برنامه‌ریزی کنید. شما حتی می‌توانید غذای مورد نظرتان را با بسته‌بندی خاص بردارید.

جمع کردن همه وسایل مورد نیاز برای سفر کمی سخت است. با این حال اگر می‌خواهید فیلم تماشا کنید یا به موسیقی گوش کنید، هیچ بهانه‌ای برای استفاده نکردن از هندزفری و هدفون وجود ندارد. مهماندارانی مثل Saehlenou می‌گویند:

وقتی مسافری با صدای بلند فیلم می‌بیند و موسیقی گوش می‌دهد، واقعا برای ما و سایر مسافران آزاردهنده است.

مهمانداران از این کار اصلا خوش‌شان نمی‌آید؛ علاوه بر این، مسافر کناری شاید دلش بخواهد تبلت یا لپ تاپ‌تان را از پنجره به بیرون پرت کند! اگر هدفون‌ به همراه ندارید، لطفا فکر فیلم دیدن یا موسیقی گوش کردن را از سرتان بیرون کنید.

توصیه ما: اگر اهل فیلم دیدن و موسیقی گوش کردن هستید، در سفر همیشه هدفون یا هندزفری به همراه داشته باشید.
خاموش نکردن چراغ بالاسر وقتی همه چراغ‌هایشان را خاموش کرده‌اند

اگر غرق در مطالعه کتاب شده‌اید یا می‌خواهید با لپ تاپ‌تان کار کنید، ممکن است متوجه نشوید که مسافران کناری همه چراغ‌هایشان را خاموش کرده‌اند یا می‌خواهند بخوابند. با این حال به محض اینکه متوجه شدید، باید مراعات بقیه را بکنید و چراغ‌ بالای سرتان را خاموش کنید.

Czink می‌گوید:

وقتی مسافر کناری می‌خواهد بخوابد، چراغ بالاسرتان را خاموش کنید. وقتی همه خواب هستند، نور اذیت‌شان می‌کند. سعی کنید شما هم قبل از روشن شدن چراغ‌ها چند ساعتی بخوابید.

توصیه ما: همیشه مراعات حال همسفران خود را بکنید و وقتی همه خواب هستند، چراغ بالای سرتان را خاموش کنید.

Boland که خلبان است و همسرش هم مهماندار، می‌گوید همسرش در پروازهای زیادی از مبدا چین کار کرده است. در این پروازها «عدم دانش کافی در مورد ضوابط و آداب سفر هوایی در میان طبقه متوسط تازه به ثروت رسیده چینی» را مشاهده کرده است. یک مثال تکان‌دهنده دیگر؟

باور کنید یا نه، در میان مسافران چینی بسیار رایج است که نوزادان و کودکان بسیار کوچک را در صندوق بالای سر مسافران قرار می‌دهند!

درست قبل از بلند شدن هواپیما، همسر Boland صدای گریه کودکی را بالای سرش شنید و خوشبختانه توانست آن را در گهواره بگذارد و به مادرش که نشسته بود، تحویل دهد. او مجبور بود به مسافران توضیح دهد که باید نوزادان را هنگام بلند شدن هواپیما در آغوش‌شان نگه دارند و گهواره را در صندوق بالای سرشان قرار دهند، البته بدون نوزاد!

توصیه ما: همیشه یک بلیط اضافی بگیرید تا فرزندتان بتواند روی آن بنشیند، نه اینکه نوزاد را در صندوق بالای سرتان قرار دهید!

این مورد شاید دور از انتظار باشد، اما متاسفانه گاهی اتفاق می‌افتد. Saehlenou، مهمانداری با ۲۹ سال تجربه می‌گوید:

زمانی مسافری داشتم که موهای من را در دستش گرفت و شروع به چرخاندن سر من کرد، چرا؟ چون نتوانستم به او بگویم الان خارج از هواپیما ساعت چند است؟ کافی است که بگویید به مهمانداران حمله کرده‌اید؛ سایر مهمانداران قطعا از شما خوش‌شان نخواهد آمد.

توصیه ما: کمی فکر کنید و به یاد آورید چه چیزی در مهد کودک یاد گرفته‌اید. همیشه از ضربه زدن، هل دادن یا حمله به کسی پرهیز کنید.
شکایت از شرکت هواپیمایی به خاطر زخم و جراحتی که از قبل دارید

در پروازهایی که بیش از ظرفیت هواپیما بلیط فروخته شده است، مسافران حق دارند برای گرفتن حق‌شان اعتراض کنند. اما دیگر منصفانه نیست که بخواهید به‌خاطر کمردردی که از قبل داشتید، از شرکت هواپیمایی شکایت کنید. Boland می‌گوید که در یک پروازی، مهمانداران به مسافر گفته‌اند که هنگام به زمین نشستن هواپیما، باید صندلی‌اش را که خوابانده بود، به حالت عمود درآورد و مسافر قبول نکرده بود. بنابراین خدمه پرواز مجبور شده‌اند که به او کمک کنند تا صندلی‌اش را به سمت جلو حرکت دهد. در این حین مسافر ادعا کرده که کمرش آسیب دیده و درد زیادی دارد و نمی‌تواند حرکت کند. بعد از به زمین نشستن هواپیما، شرکت هواپیمایی مجبور می‌شود با پلیس و اورژانس تماس بگیرد. اما کاشف به عمل می‌اید که مسافر فقط سعی داشت شرکت هواپیمایی را مجبور کند که به‌خاطر کمردردی که از قبل داشت و تقصیر خدمه پرواز نبود، خسارت بپردازد. او می‌خواست وانمود کند صندلی اکونومی که رزرو کرده بود، فضای کافی نداشته و باعث آسیب به کمرش شده است.

توصیه ما: بدون داشتن دلیل و مدرک معتبر، شرکت هواپیمایی را برای مسائل پزشکی متهم نکنید.
به محض اینکه هواپیما به زمین نشست، بلند شوید

توجه به علامت کمربند ایمنی هم زمانی که هواپیما در حال پرواز است، اهمیت دارد و هم هنگامی که به زمین نشسته است. با این وجود Boland می‌گوید اکثر مسافران این علامت را نادیده می‌گیرند و سعی می‌کنند که به محض اینکه چرخ‌های هواپیما به زمین رسید، زود بلند شوند و وسایل‌شان را صندوق بالای سرشان بردارند.

او می‌گوید:

چیزی که همیشه همسرم را آزار می‌دهد، مسافرانی است که عجله می‌کنند وسایل‌شان را زود جمع‌آوری کنند و زود می‌ایستند تا پیاده شوند؛ در حالی که وصل شدن پل‌ ترمینال به ۵ تا ۱۰ دقیقه زمان نیاز دارد. این کار باعث می‌شود مسافران سر پا منتظر بمانند و کیف و چمدان‌شان را در دست بگیرند تا اینکه درهای هواپیما باز شود و آن‌ها پیاده شوند.

 

منبع : کجارو

Posted in دسته‌بندی نشده