رکورد طولانی‌ترین پرواز تجاری تاریخ شکسته شد

پرواز ۱۹ ساعته‌ی نیویورک به سیدنی، به‌عنوان طولانی‌ترین پرواز تجاری بدون توقف دنیا به ثبت رسید و توانست این مسیر ۱۶ هزار کیلومتری را با ۴۹ مسافر و کادر پروازی به پایان برساند.

رکورد طولانی‌ترین پرواز تجاری تاریخ شکسته شد

شرکت هواپیمایی استرالیایی کانتاس در راستای پروژه طلوع (Project Sunrise)، طولانی‌ترین پرواز تجاری بدون توقف دنیا و اولین پرواز تجاری مستقیم بین نیویورک و سیدنی را با موفقیت به پایان رساند؛ سفری که برای بررسی اثرات بالقوه‌‌ی پروازهای بسیار طولانی بر خلبانان، کادر و مسافران هواپیما انجام شد. پرواز بوئینگ ۷۸۷-۹ دریم‌لاینر با ۴۹ مسافر توانست مسیر ۱۶,۱۹۹ کیلومتری نیویورک به سیدنی را در مدت‌زمان ۱۹ ساعت و ۱۶ دقیقه طی کند. این پرواز در ساعت ۹:۲۷ جمعه شب از نیویورک پرواز و در ساعت ۷:۴۳ صبح یکشنبه در سیدنی به زمین نشست. آلن جویس (Alan Joyce)، مدیر اجرایی گروه کانتاس گفته است:

این پرواز واقعاً قدم مهمی برای هوانوردی به حساب می‌آید و موفقیتی است که به ما کمک می‌کند بر یکی از آخرین محدودیت‌های هوانوری تجاری غلبه کنیم. خوشبختانه، این پیش‌نمایشی از خدمات پروازی آینده است که سرعت سفر مردم از یک سر دنیا به گوشه‌ی دیگر آن را افزایش می‌دهد.

در طول پرواز ۱۹ ساعته‌ی نیویورک به سیدنی، وضعیت سلامتی مسافران هواپیما بررسی شد که شامل آزمایش‌های مختلفی از کنترل امواج مغزی، سطح ملاتونین و هوشیاری خلبان گرفته تا کلاس‌های ورزشی برای مسافران می‌شد. همه‌ی مسافران موافقت کرده بودند، در پژوهشی سه هفته‌ای شرکت کنند که هوشیاری و فعالیت بدنی و قرارگرفتن در معرض نور را مورد بررسی قرار می‌داد. علاوه بر این، از مسافران خواسته بودند تا در طول این پرواز ۱۹ ساعته، به‌غیر از ساعات خوابی که برای این پرواز مشخص شده بود، هر دو ساعت یک بار، از صندلی خود بلند شوند و ورزش گروهی سبکی انجام دهند. جویس می‌افزاید:

ما می‌دانیم که پروازهای فوق‌العاده طولانی با چالش‌های بیشتری همراه هستند؛ اما هر بار که فناوری امکان پرواز طولانی‌تری را به ما داده است، این چالش‌ها نیز وجود داشته‌اند. پژوهشی که مشغول انجام آن هستیم، به ما کمک می‌کند تا به استراتژی‌های بهتری برای ارتقای راحتی و سلامتی مسافران و کادر پرواز در مسیرهای طولانی برسیم.

پرواز بدون توقف نیویورک به سیدنی بخشی از پروژه طلوع بود و در همین راستا، پرواز آزمایشی بعدی در ماه نوامبر و از لندن به سیدنی انجام خواهد شد. همچنین، تا پیش از پایان سال، پرواز دیگری از نیویورک راهی سیدنی می‌شود. پروژه‌ی طلوع، یک تلاش تحقیقاتی است که اثرات پروازهای فوق‌طولانی را روی مسافران و کادر پرواز مورد بررسی قرار می‌دهد. شرکت کانتاس ابراز امیدواری کرده است که بتواند تا سال ۲۰۲۲ یا ۲۰۲۳، پروازهای مستقیمی از سه شهر در سواحل شرقی استرالیا یعنی سیدنی، ملبورن و بریزبن به نیویورک و لندن راه‌اندازی کند. کاپیتان شون گلدینگ می‌گوید:

ما از نحوه‌ی انجام این پرواز واقعاً خوشحال هستیم و با دستیابی به برخی از داده‌های موردنیاز می‌توانیم آن را به یک پرواز منظم تبدیل کنیم. هواپیمای کانتاس در طول پرواز با بادهای مخالف فراتر از انتظار مقابله کرد و زمانی‌که فرود آمد، همچنان سوخت کافی برای ۷۰ دقیقه پرواز بیشتر را داشت.

شرکت کانتاس از دو شرکت تولیدکننده‌ی هواپیما یعنی ایرباس و بوئینگ خواسته است، به فکر راهی برای ارتقای هواپیماهای خود باشند تا امکان پروازهای منظم بین شهرهای سواحل شرقی استرالیا و لندن امکان‌پذیر شود. هواپیماهای مسافربری کنونی با این مقدار مسافر و بار قادر به انجام چنین سفری نیستند. برای پرواز نیویورک به سیدنی از بوئینگ جدید ۷۸۷-۹ استفاده شد که به‌تازگی از خط تولید بوئینگ در نزدیکی سیاتل تحویل داده شده بود و از آن جهت توانست این پرواز را با موفقیت انجام دهد که به‌طور کامل بارگیری نشده بود و تعداد مسافران و کادر پروازی آن فقط ۴۹ نفر بودند.

شرکت کانتاس در پاسخ این سؤال که آیا پرواز نیویورک – سیدنی به یک پرواز منظم تبدیل خواهد شد یا خیر، گفته است:

امیدوار هستیم که تا پایان سال به یک تصمیم قطعی برسیم. علاوه بر این، ما در زمینه نیروی کار و قوانین به مجوزهایی نیاز داریم.

وضعیت سلامتی مسافران در پروازهای طولانی چطور بررسی می‌شود؟

پژوهشگران مرکز چارلز پرکینز دانشگاه سیدنی، دانشگاه موناش ملبورن و مرکز پژوهشی همکاری بهره‌روی و ایمنی هوشیاری، تحت برنامه‌ای علمی که با حمایت دولت استرالیا انجام می‌شود، تأثیر پروازهای طولانی را بر کلیه‌ی سرنشینان هواپیما بررسی خواهند کرد.

مسافران یک‌سری دستگاه‌های نظارتی می‌پوشند و به این ترتیب متخصصان مرکز چارلز پرکینز می‌توانند تأثیر مجموعه‌ای از متغیرها نظیر نور، غذا و نوشیدنی، حرکت، الگوهای خواب و سرگرمی‌های هنگام پرواز را بر سلامتی، آسایش و ساعت بدن آن‌ها بررسی کنند.

به مسافران پرواز توصیه می‌شود که دفتر روزانه‌ای را قبل از پرواز و برای دو هفته پس از پرواز نگه‌داری ‌کنند تا مشخص شود که چه احساسی داشته‌اند و چطور خود را با جت‌لگ وفق داده‌اند. خلبانان و کادر پروازی نیز وضعیت خواب خود را یادداشت می‌کنند. دوربین‌هایی نیز در کابین خلبان نصب می‌شود تا وضعیت هوشیاری خلبانان را ثبت کند.

پروفسور استفان سیمپسون (Stephen Simpson)، از مرکز چارلز پرکینز می‌گوید:

تجربه‌ی مسافران از جت‌لگ به میزان قابل‌توجهی با یکدیگر متفاوت است و باید پژوهش بیشتری درباره‌ی علل وقوع جت‌لگ و خستگی سفر انجام دهیم تا بتوانیم اثرات پروازهای بسیار طولانی را کاهش دهیم. ما راهی طولانی در پیش داریم تا بفهمیم که چطور طیف وسیعی از عوامل تأثیرگذار مانند تغذیه، جذب آب، ورزش، خواب و نور می‌توانند در کنار هم، بیشترین کارایی را داشته باشند.

دانشمندان دانشگاه موناش تمرکز خود را روی کادر پرواز قرار خواهند داد و سطح ملاتونین آن‌ها را قبل، حین و پس از پرواز ثبت می‌کنند و همچنین داده‌های امواج مغز را با استفاده از دستگاه‌های نوار مغزی که روی سر خلبانان است، مورد مطالعه قرار می‌دهند. این اطلاعات در نهایت در اختیار اداره‌ی امنیت هوانوردی غیرنظامی قرار می‌گیرد تا این سازمان بتواند مقررات نظارتی مرتبط با پروازهای فوق‌طولانی را مشخص کند.

 

منبع : کجارو

Posted in دسته‌بندی نشده